כיצד מאזנים בין קידום אתרים והנגשת אתרים?

לרוב, כאשר מתניעים פרויקט קידום אתרים לצורך שיפור המיקומים של עמודי אתר מסוים עבור שאילתות חיפוש רלוונטיות, עוסקים בהגדלת הטראפיק האיכותי, הרלוונטי והמטורגט המגיע אל האתר. אולם, חלק בלתי נפרד תהליך קידום אתרים חייב להתייחס לא רק לכמות הגולשים המגיעים מערוצים של חיפו אורגני לאתר, אלא גם ליכולת של הגולשים האלו להבין היטב את התוכן המצוי באתר, לעבד אותו, ולצרוך אותו בפשטות ובקלות.

בלא מעט מן המקרים, יש צורך לאזן בין ההנגשה של אתר האינטרנט – כלומר, אוסף הפעולות שמטרתן לאפשר לגולשים לצרוך את התוכן בצורה נוחה ומותאמת לצרכים ולמגבלות שלהם, ובין קידום האתר במנועי החיפוש השונים, והתאמת עמודי האתר לשאילתות שמבוצעות באופן תדיר.

במאמר הזה, ננסה לסקור את הטיפול המומלץ בשלושה עולמות תוכן המוכלים בכל תהליך של ניהול אתר: תמונות, וידאו וטיפוגרפיה.

הטיפול בתמונות כחלק מפרויקט קידום אתרים

בתהליך קידום אתרים הטיפול בתמונות חייב להיות חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מעבודת הקידום. אולם, אין זה אומר שיש צורך ללכת ולטפל בכלל ההיבטים הטכניים הקשורים בניהול תמונות באופן רוחבי ולא מובחן. כדי לשפר את רמת האפקטיביות של טיפול בתמונות, כדאי יהיה לחלק את התמונות לשלוש קטגוריות מרכזיות: תמונות שנועדו לספק מידע אינפורמטיבי חשוב וערך מוסף לגולש מבחינת התוכן, תמונות שיש להן תפקיד פונקציונלי ומתפקדות כקישורים חיצוניים או כפתורים פנימיים באתר, ותמונות שמטרתן היא לקשט את האתר ולשוות לו מראה אסתטי יותר.

לאחר שהבנתם מהו תפקידה של כל תמונה במערך התמונות המוטמעות באתר, תוכלו לפנות לביצוע אופטימיזציה טכנית.

ראשית, וכפי שיודע כל מקדם אתרים, כדאי ורצוי יהיה לעשות שימוש בתגית האלט. לתגית הזאת ישנו תפקיד כפול בכל הקשור לפרויקט קידום אתרים: היא מאפשרת למנוע החיפוש להבין בצורה טובה יותר מה מוצג בתמונה וכך להבין טוב יותר את התוכן של עמוד האינטרנט הספציפי, והיא גם מאפשרת שיפור משמעותי של חווית המשתמש במקרים בהם למשתמש אין יכולת לצרוך את התוכן בצורה נוחה וחלקה. דוגמה טובה לכך, הם בעלי לקויות ראיה, אשר עושים שימוש בתוכנה שמסייעת להם לגלוש בעמודי אינטרנט שונים באמצעות הקראה ותיאור של האובייקטים המוצגים על המסך. תוכנות כאלו, עושות שימוש בתגית האלט על מנת לתאר בפני הגולש מה מוצג על גבי המסך.

זאת ועוד, כאשר התמונה לא נטענת בצורה שלמה, תגית האלט משמשת לצורך הצגת הטקסט לגולש במיקום בו הייתה אמורה התמונה להיטען.

ובכן, בכל הקשור לתגית האלט, תגית הטקסט האלטרנטיבי, ישנן לא מעט המלצות: שימוש במילות המפתח שאותן רוצים לקדם, תיאור מדויק של מה שנמצא בתמונה, ועוד. אולם בהקשר שלנו, חשוב יהיה להבין שאפשר יהיה להסתפק בהטמעת תגית האלט רק בחלק מן הסוגים של התמונות: אלו המספקות מידע נוסף לגולש, ואלו שיש להן תפקיד פונקציונלי, כמו כפתור או קישור. עבור יתר התמונות באתר, אלו המשמשות לצורך דקורציה בלבד, ואין להם תפקיד בעולם התוכן של האתר, אין צורך בהטמעה של תגית האלט.

היבטים נוספים שכדאי יהיה להתייחס אליהם בכל הקשור לטיפול בתמונות כחלק מפרויקט קידום אתרים, הם:

שם קובץ התמונה

כדאי יהיה ששם הקובץ המשמש לשמירת התמונה יהיה שם משמעותי ורלוונטי לעולם התוכן של האתר ושל הנושא המקודם.

הפורמט

קיימים בשוק לא מעט פורמטים המשמשים לצורך תיאור תמונה. לכל אחד מן הפורמטים האלו יתרונות וחסרונות הבאים לידי ביטוי בחדות התמונה, בתמיכה שלה בריבוי צבעים, במשקל התמונה, במשך הזמן הדרוש לטעינת התמונה ועוד. ביחרו בפורמט הרצוי והמתאים ביותר לאתר שלכם – זהו חלק קריטי בכל פרויקט קידום אתרים.

גודל קובץ התמונה

עשו מאמץ על מנת שמשקל התמונה יהיה הנמוך ביותר תוך שמירה על איכות התמונה ותוך התאמה לגדלי המסך בהם צפויה התמונה להיות מוצגת. הטיפול בתמונה שאמורה להתפרסם על שלטי חוצות אינו דומה לטיפול בתמונה המוצגת אך ורק על גבי מסכי מובייל.

Exif data

בכל הקשור לטיפול בתמונות, חשוב יהיה לתת קשב גם לצורך בניהול המטא דאטה המתייחס לתמונה: הזמן בו צולמה התמונה, מי צילם אותה, פרטים טכניים אודות המצלמה בה נעשה שימוש לצורך צילום התמונה, אורך המוקד של המצלמה, מפתח הצמצם, רגישות החיישן, זמן החשיפה ועוד ועוד. המידע הזה יכול לשפוך לא מעט אור על ההקשר שבו צולמה התמונה ולסייע למנועי החיפוש להרחיב את ההבנה שלהם לגבי עולם התוכן בו עוסק העמוד הרלוונטי בו הוטמעה התמונה.

הטיפול בוידאו כחלק מפרויקט קידום אתרים

לוידאו איכותי יש תפקיד חשוב כמעט בכל משימת קידום אתרים. וידאו, מלבד היותו כלי שיווקי נהדר שמסוגל למשוך את תשומת הלב של הגולשים, הוא כלי אפקטיבי מאוד בהגדלת משך השהיה באתר, בהקטנת שיעורי הנטישה, בהגדלת מעורבות הגולשים באמצעות שיתופים, מספר צפיות בדפים לביקור ובמדדים משמעותיים נוספים.

בכל הקשור לוידאו, ישנם לא מעט שיפורים שתוכלו לבצע במסגרת פרויקט קידום אתרים: חלק מן השיפורים האלו מתייחסים לאיכות הצילום, לאורך הוידאו, למסרים שמועברים בוידאו ועוד. אולם בהקשר שלנו, הנגשת הוידאו היא ללא ספק צעד חשוב במסגרת פרויקט קידום אתרים.

פעלו על מנת לשלב כתוביות בוידאו, על מנת לאפשר לבעלי לקויות שמיעה לצרוך את התוכן שיצרתם בצורה אפקטיבית. כמו כן, אפשרו לגולשים להוריד את התסריט של הוידאו ולקרוא אותו. אל תהססו לאפשר גם למנועי החיפוש לעשות זאת. דאגו לכך שהתוכן הנלווה לוידאו יהיה מאונדקס ונגיש לזחלנים של מנועי החיפוש.

כמו כן, ייתכן שתירצו לאפשר למנועי החיפוש גישה גם לתרגום התוכן המוצג בוידאו, לשפה בה אתם מקדמים את האתר בפועל. בצורה כזאת, תוכלו לשפר את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי רלוונטיות עמוד הוידאו שלכם, לשאילתות גולשים שונות המתבצעות בשפה הרלוונטית.

חלק מבעלי האתרים עושים שימוש במיקור חוץ על מנת לבצע את עבודת התרגום והתמלול, באמצעות חברות שזהו תחום ההתמחות שלהן. אם התקציב שלכם מאפשר לכם זאת, מדובר בגישה מומלצת שיכולה להבטיח לכם איכות גבוהה של ביצוע.

הטיפול בטיפוגרפיה כחלק מפרויקט קידום אתרים

אם הגעתם פעם לאתר שערוך בצורה לא מקצועית, ועושה שימוש בפונטים שמקשים מאוד על הקריאה, תוך התעלמות מכללי ריווח בסיסים בין אותיות, משפטים ופסקאות – אתם ודאי מבינים את ההשפעה ההרסנית של טיפוגרפיה גרועה על תהליך קידום אתרים.

אם לא תשכילו לטפל בסוגיות שונות המתייחסות לניהול טיפוגרפיה נכונה באתר, סביר יהיה להניח שתקטינו את משך השהיה באתר, תגדילו את כמות הגולשים הנוטשים את האתר מעמוד הנחיתה, ותייצרו עוד לא מעט מדדים שיצביעו על אי שביעות רצון של גולשים מן האתר – פרמטר שהוא לכל הדעות חשוב בכל פרויקט קידום אתרים.

זאת הסיבה, שכדאי יהיה לכם להשקיע את המשאבים הנדרשים, על מנת לטפל בכל הקשור לקריאות האתר שלכם, לדרך בה מוצגים ומסודרם העמודים לגולשים, לבחירה מושכלת וחכמה של פונטים באתר, שלא רק יהיו הפנים של המותג שלכם, אלא גם יאפשרו לגולשים לצרוך את התוכן בצורה מרעננת, לא מעייפת והכי חשוב, ממירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *